14 mei 2007 | Ministerie van Financiën | publicatie | DGB 2005-00472 U
In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over het beleid van de belastingdienst om het doen van aangifte en het indienen van bezwaarschriften per fax niet toe te staan. In antwoord daarop deelt de staatssecretaris van Financiën mee, dat het indienen van aangiften via de fax niet mogelijk was en er dus geen beleidswijziging is. Dat geldt wel voor het indienen van bezwaarschriften via de fax. Volgens de staatssecretaris merkt de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer (Webv) verkeer via de fax aan als een vorm van elektronisch berichtenverkeer. De Webv laat het aan bestuursorganen over om zelf te beslissen of zij faxverkeer willen toestaan voor bezwaarschriften. Bezwaarschriften per fax zijn niet langer toegestaan om de ontvangst van bezwaarschriften uniform te kunnen regelen en om te kunnen voldoen aan eisen op het gebied van betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van gegevens. Het indienen van bezwaarschriften bij de belastingdienst via e-mail is niet mogelijk, omdat ook dan niet aan de eisen op het gebied van vertrouwelijkheid en betrouwbaarheid kan worden voldaan.