Door interimmanager aan leverancier betaalde schadevergoeding aftrekbaar als beroepskosten

14 mei 2007 | Hof Arnhem | jurisprudentie | LJN-nummer: AP0287 Zaaknr: 02/04156

Een interim-manager heeft op verzoek van zijn opdrachtgever in 1988 de mogelijkheid onderzocht om een PC-privé project voor het personeel op te zetten. Nadat een eerste inventarisatie voldoende belangstellenden opleverde ging hij over tot bestelling van de computers. De interim-manager was echter niet tekeningsbevoegd. In opdracht van de directeur/grootaandeelhouder van zijn opdrachtgever heeft hij de bestelling geannuleerd. Op eis van de leverancier is de interim-manager veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. Die werd betaald in 1999. Het bedrag van de schadevergoeding ad ƒ 72.669, inclusief wettelijk rente van ƒ 19.799 en zijn kosten van rechtsbijstand van ƒ 8.050 heeft hij als beroepskosten in mindering gebracht op zijn inkomen. De inspecteur heeft die aftrek geweigerd. Volgens Hof Arnhem is de betaalde rente als persoonlijke verplichting aftrekbaar. Voor die aftrek gold een maximum. Daardoor is van het totale rentebedrag ƒ 8.582 aftrekbaar. De resterende uitgaven hangen naar het oordeel van het Hof samen met de uitoefening van de dienstbetrekking en zijn daarom aftrekbaar in het jaar van betaling.