14 mei 2007 | Hof Amsterdam | jurisprudentie | LJN-nummer: AP2874 Zaaknr: 03/04118
Iemand is op 5 maart 2003 overleden. De inspecteur heeft op 4 april 2003 een aanslag inkomstenbelasting opgelegd met een verzuimboete van € 340. De gemachtigde heeft telefonisch contact opgenomen met de inspecteur en hem op het overlijden van de belastingplichtige gewezen. Vervolgens heeft hij bezwaar ingesteld tegen de aanslag en om een tegemoetkoming in de kosten van de bezwaarprocedure gevraagd. De inspecteur heeft de boete kwijtgescholden, maar het verzoek om kostenvergoeding afgewezen.Volgens Hof Amsterdam heeft de inspecteur onrechtmatig gehandeld door een boete op te leggen terwijl hij kon weten dat de belastingplichtige was overleden. Het gebruik maken van de diensten van een deskundige voor het instellen van bezwaar was naar het oordeel van het Hof redelijk. De stelling van de inspecteur dat “één telefoontje” genoeg zou zijn geweest om de boete te doen vervallen en er dus geen vergoeding gevraag hoefde worden heeft het Hof afgewezen. Tijdens het telefoongesprek heeft de inspecteur het vervallen van de boete niet toegezegd. Het instellen van bezwaar is dan zonder meer redelijk.