Wetsvoorstel overige fiscale maatregelen 2004

14 mei 2007 | Ministerie van Financiën | wetsvoorstel | AFP 2003-00592 U

Dit wetsvoorstel bevat een variëteit aan maatregelen. Net als in 2003 is er voor gekozen om de niet begrotingsgerelateerde voorstellen op te nemen in een afzonderlijk wetsvoorstel los van het Belastingplan 2004. De beoogde inwerkingtredingsdatum van dit wetsvoorstel is 1 januari 2004.Ten behoeve van het overzicht zijn de voorstellen gerangschikt in 3 clusters: directe belastingen, verbruiksbelastingen en overige maatregelen. Directe belastingenInkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting, Dividendbelasting, Loonbelasting en Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen en Invoeringswet Wet inkomstenbelasting 2001• Aanpassing inkomensgrens overgangsregeling invorderingsvrijstelling ten behoeve van met name alfahulpen. De inkomensgrens van € 5239 in 2003 wordt vervangen door € 5469 voor 2004 en 2005.• Met ingang van 8 oktober 2004 treedt de verordening van 8 oktober 2001 betreffende het statuut van de Europese vennootschap (SE) in werking waardoor de Europese naamloze vennootschap realiteit is. De vestigingsplaatsfictie voor de vennootschapsbelasting en de dividendbelasting wordt daaraan aangepast.• Beperking onbelaste vergoeding en beperking aftrekbaarheid van kosten en lasten die verband houden met boetes door uitbreiding tot alle bestuursrechtelijke boeten• Aanpassingen afdrachtverminderingen (WVA). De starterskwalificatie-aftrek gaat ook gelden voor jongeren tot 23 jaar. Ter financiering van deze maatregel wordt het bedrag van de WVA-starterskwalificatie verlaagd en bevroren tot en met 2007 op € 1500 (2003 = € 1583), de WVA-onderwijs voor onder meer beroepspraktijkvorming en duale leerwegen wordt bevroren op € 2500 (2003 = € 2485). Het toetsloon voor de afdrachtvermindering lage lonen (SPAK) bedraagt 110,5% van het minimumloon in 2004 en 2005. In de afdrachtvermindering langdurig werklozen (VLW) zal het toetsloon in 2004, 2005 en 2006 125% van het minimumloon bedragen bij werknemers onder de 50 jaar en 114,5% van het minimumloon voor oudere werknemers. Deze maatregelen moeten budgetneutraal zijn. Het SPAK-bedrag per werknemer voor 2004 daalt van € 1104 naar € 1080 per jaar en in 2005 van € 552 naar € 530. Deze bedragen worden nog wel geïndexeerd. Het VLW-bedrag wordt verlaagd met € 48 naar € 2352 voor de jaren 2004, 2005 en 2006.• Aanpassing tonnageregeling voor schepen: de maximale verhouding tussen schepen van een ander en schepen in eigendom (3:1) wordt in plaats van over een periode van één jaar beoordeeld over een periode van 2 jaren. Hierdoor wordt de mogelijkheid voor Nederlandse reders om gecharterde schepen onder de tonnageregeling te brengen versoepeld.• Schrappen van wettekst i.v.m. aflopen van de filminvesteringsaftrek. De huidige fiscale maatregelen zijn van toepassing op voortbrengingskosten gemaakt voor 1 januari 2004. Wegens gebrek aan betekenis per 1 januari 2004 kunnen deze vervallen.VerbruiksbelastingenWet op de accijns, Wet op de omzetbelasting, Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 en Wet belastingen op milieugrondslag• Bevoegdheid tot aanpassing tarieven bij wijziging van de meest gevraagde prijsklasse van sigaretten en/of rooktabak• Verlenging van de vrijstelling van belasting van personenauto’s en motorrijwielen voor elektrische en hybride auto’s met twee jaren tot 1 juli 2006.• Aansluiting bij de begripsbepalingen van de Elektriciteitswet 1998 met het oog op de regulerende energiebelasting bij doorlevering van elektriciteitOverige maatregelenAlgemene wet inzake rijksbelastingen, Coördinatiewet Sociale Verzekering, Invorderingswet en goedkeuringswet Belastingverdrag met België• Vervanging systeem voorlopige teruggaaf op verzoek door automatische voorlopige teruggaaf, gebaseerd op de gegevens van het voorafgaande jaar. Dit betekent voor belastingplichtigen en Belastingdienst een vereenvoudiging ten opzichte van de bestaande procedure.• Verzenden van dwangbevelen per post. In de huidige praktijk kan ongeveer 85% van de betekeningen van dwangbevelen door de Belastingdienst niet in persoon aan de belastingschuldige plaatsvinden. Daarom wordt het mogelijk om dwangbevelen ter post te bezorgen• Herstel omissie in compensatieregeling voor Nederlandse grensarbeiders. Een beperkte groep werknemers, die qua positie vergelijkbaar is met de grensarbeiders, komt nog niet in aanmerking komt voor de compensatieregelingen. Omdat een verdragswijziging relatief veel tijd kost, wordt voorgesteld de reikwijdte van de compensatieregelingen uit te breiden door middel van een aanpassing van de goedkeuringswet met betrekking tot dit verdrag.